Bij sport en of inspanning gaat je ademhaling sneller en je hartslag gaat omhoog. Je verbruikt hierbij veel energie. Wil je meer energie overhouden (en minder vermoeid raken) wanneer je sport beoefent, adem dan rustig in en volledig uit en wacht met opnieuw inademen (adempauze, ca. 2 tellen).

Bij een hoog tempo zal het lastiger worden om door je neus in te ademen (een neusademhaling heeft normaalgesproken de voorkeur). Adem dan rustig in door je mond, adem volledig uit door je mond (of neus) en wacht. Ga je in een hele hoge versnelling dan zal deze pauze na de uitademing niet meer lukken. Verleng dan in elk geval je uitademing.

Bij hardlopen is het makkelijk om je ademhaling te koppelen aan je looppas. Bijvoorbeeld: je ademt in 3 passen in en in 5 passen uit. Of je ademt in 4 passen in en in 6 uit. Bij andere sporten is dit misschien lastiger te meten maar het gaat erom dat je langer uit- dan inademt.

Wanneer je je ademhaling gaat vertragen gaat je hartslag omlaag. Een groot bijkomend voordeel hiervan is dat je meer vetten verbrand dan suikers! Je valt dus meer af. Je hart hoeft bovendien minder hard te werken om voldoende zuurstofrijk bloed naar je spieren te pompen. Rustiger ademen heeft dus een positieve invloed op je sportprestaties en je gezondheid!

Probeer ook eens of je je ademhaling omlaag kunt brengen, dus richting je buik. Hierdoor ontstaat er meer rust in je hoofd en lichaam en ruimte voor je longen zodat deze zich optimaal kunnen vullen met zuurstof. Probeer zo ontspannen mogelijk aan je training te beginnen dan is het makkelijker om naar je buik te ademen. Met een vol hoofd en een gespannen lichaam is dit lastig.

Je zou evt. van te voren een ontspanningsoefening kunnen doen en alvast eens kijken of het lukt om je adem naar je buik te sturen. Ga op een rustige plek zitten. Zit rechtop, ontspan je lichaam, let vooral op borst, schouders, nek en kaken. Adem rustig in door je neus en lang uit door je mond en wacht heel even met opnieuw inademen. Als je uitademt gaat je buik naar binnen en als je inademt gaat je buik naar buiten. Lukt dit bij jou?

Sport en ademhaling, tips!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *