Een goede nachtrust is belangrijk. Ademhaling speelt hier ook een rol in. De nacht is vaak een afspiegeling van de dag. Doe je te veel op een dag dan is je nacht vaak onrustig en sta je ’s nachts nog steeds ‘aan’.
In bed kun je de volgende ademoefening doen. Leg je handen op je onderbuik en adem rustig in door je neus, je voelt je buik omhoog gaan, adem langzaam en volledig uit via je mond. Je voelt nu je buik omlaag gaan. Adem uit alsof je door een rietje uitademt. Wacht heel even met opnieuw inademen. Adem nu rustig weer vanuit je buik in, je longen vullen zich als het ware vanzelf weer met zuurstof. Doe dit zo lang als je het prettig vindt of tot je in slaap valt :-). Bijkomend voordeel is dat al je organen door goed naar je buik te ademen gemasseerd worden. Dit draagt bij aan een goede doorbloeding en energiehuishouding van je organen.
Hoor je wel eens dat je snurkt of heb je ’s morgens een droge mond? Dan is de kans groot dat je ’s nachts met open mond slaapt. Vaak adem je dan ook te veel waardoor je vermoeid wakker wordt. Minder ademen levert meer energie op. Herken je deze klachten? Ik helpt je graag d.m.v. adem- en ontspanningsoefeningen.

