Voor veel mensen is het leven in deze tijd een hele uitdaging. Er komt veel op ons af, we ‘moeten’ veel en dit kan soms een bepaalde druk of zelfs stress opleveren. Door deze stress kun je dan gejaagd gaan ademen en kan er zelfs hyperventilatie ontstaan. Tegenwoordig ook wel disfunctioneel adempatroon genoemd. Medisch gezien is een disfunctioneel adempatroon niet verontrustend maar emotioneel gezien kan het veel teweeg brengen.

Door hyperventilatie kan er angst of paniek ontstaan. Het omgekeerde kan ook gebeuren: angst of paniek kan hyperventilatie aanzwengelen. Als je hyperventileert blaas je te veel kooldioxide uit, hierdoor raakt de zuur-base balans in je bloed verstoord.

Een disfunctioneel adempatroon kan veel lichaamsprocessen beïnvloeden. Veel voorkomende symptomen van hyperventilatie zijn: tintelingen of doofheid van de lippen, spiertrekkingen van de handen en voeten, boeren, pijn op de borst. Ook kan de bloedstroom naar de hersenen verminderen wat tot verwarring, duizelingen, hartkloppingen en flauwvallen kan leiden.

Tevens kan er door hyperventilatie een disbalans van de hormonen ontstaan. Stresshormonen zoals adrenaline en cortisol nemen de overhand. Door je ademhaling bewust te beïnvloeden kun je hierin een betere balans te teweeg brengen.

Herken jij deze klachten en wil je er graag wat aan doen? Ik wil je graag helpen om door middel van ademhalings- en ontspanningsoefeningen meer te vertrouwen op je ademhaling en grip te krijgen op hyperventilatie. Maak een afspraak via het contactformulier hieronder.

Bewust ademen = Bewust ZIJN
Grip op hyperventilatie, grip op je leven

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *