Heb je problemen met inslapen? Dan is de kans groot dat het stresshormoon cortisol nog teveel aanwezig is in je lichaam! Je kunt dit stresshormoon op verschillende manieren omlaag brengen. Probeer in elk geval eens: minder koffie drinken, ’s avonds helemaal niet, neem liever een ontspannende kruidenthee, bijvoorbeeld kamille, lavendel, citroenmelisse of een mixje.

Drink ongeveer 2 liter water per dag, het is belangrijk voor al je organen en te weinig water veroorzaakt stress. Ben je niet gewend om zoveel water te drinken, bouw het dan langzaam op. Begin met drie glazen per dag. Zet je schermen een uur voor het slapengaan uit. Neem lekker een uitgebreide douche of doe een avondwandeling.

In bed aangeland kun je de volgende ademoefening doen. Leg je hand(en) op je buik en adem langzaam en volledig uit: Fffffffffffffff. Je voelt nu je buik naar binnen trekken. Daarna sluit je je mond en laat je je buikspieren langzaam los. Je longen vullen zich als het ware vanzelf weer. Doe dit ongeveer 10 x of zo lang als je het prettig vindt. Doe het zo ontspannen mogelijk. Neem de tijd. Bijkomend voordeel is dat al je organen op deze manier gemasseerd worden en dat is weer belangrijk voor de doorbloeding en energiehuishouding van je organen.

unnamed-2

Betere nachtrust door ademoefening

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *